9.7.09

Bosphorus bir "İnek Geçidi"dir diyorlar...:)


Yolunuz Kadıköy'e düşüyorsa size güzel bir haberim var. belki çoğunuz görmüşsünüzdür ama benim de yazasım geldi. geçen günlerde eminönü'ne geçtim kadıköyden. tam vapura binecektim sağda bir dükkan dikkatimi çekti. iskelenin içinde. istanbul kitapları satan bir kitapçı açmış belediye. o kadar güzel ki. içinde birbirinden güzel, detaylı, kalın, ince kitaplar var. hepsinin tek özelliği de istanbul üzerine olmaları...

ben sadece "belirli" tarz ve "belirli" kitabevlerininkini koyarlar sanmıştım. hiç öyle değil. hepsi var. ayrıca semt semt bile bulabiliyorsunuz. mesela üsküdar, beyoğlu, fatih... semtlerin hikayeleri, tarihi eserlerin önemleri falan... içeri girdim kendimden geçtim.

bir de kuşbakışı istanbul fotoğraf kitapları var...bence herkesin istanbul'u ama gerçek istanbul'u bilmesi gerekiyor. mesela benim turist arkadaşlarım falan geliyor istanbula. gezin orayı burayı diyorum ama tarihi sorsanız bilmem...

o kitapçıdan bi kitap aldım. eski çağda istanbul diye. haliç'i, bizans'ı, kadıköy'ü öyle güzel anlatmış ki... incecik 40 sayfa bir kitap ama içi dopdolu. ne mi öğrendim kitaptan? mesela tam sultanahmet'in ortasında burgulu bir taş vardır yüksek. köfteciden aşağı doğru indiğinizde solda. o bir bizans imparatorunu diktiği kemerin bir parçasıymış...

bir de neden bizim boğaz'a bosphorus deniyormuş söyleyeyim mi? bu yunan mitolojisinden... o zamanlar Zeus, Anadolu'da yaşayan Io'ya aşık olmuş. ancak onu kıskanan aşkı hera Io'yu öldürtmeye karar vermiş. zeus da sevgilisini korumak için onu bir ineğe çevirmiş. bu kez de hera ineğin üzerine sinekler göndermiş, canını acıtıp öldürsün diye. ölümden kaçan Io, kendini boğazın sularına atmış ve karşı kıyıya geçmiş... işte bosphorus, "ineğin geçidi" anlamına gelirmiş eski yunancada...
böyle hikayelerle dolu kitap işte. tavsiye eder bilge şiddetle...

Hiç yorum yok: